Posted by: bahareiran | February 5, 2011

Laatste intervieuw met Zahra Bahrami voor haar executie (Nederlands)

Last interview with Zahra Bahrami before her execution (click here)

Zahra Bahrami (‘mevrouw Kordieh’):” Ik groet u en alle vrijheidsstrijders in Iran. Ik verontschuldig me voor mijn schorre stem. Zoals u gehoord heeft in het nieuws op de dag van Ashoura, hebben wij de hele dag geschreeuwd van woede op hen [veiligheidsagenten van het regime in Iran] en ik verloor mijn stem. Maar dit geeft niet. Ik ben bereid om mijn leven voor Iran te offeren.

Nu wil ik mij richten aan de zgn. “dokter” (vorige beller) die uit Duitsland belde. Meneer de dokter! U vraagt ons om geen geweld te gebruiken. U bent niet hier en weet niet wat zij met ons deden op Ashoura. U was niet hier toen ze drie jongeren met patroullewagens vlak voor mijn ogen overreden, en u kan zich niet voorstellen hoe ik me voelde op dat moment. Op dat moment was ik in gesprek met dit radiostation en ik schreeuwde: ze reden over ze heen! Ze vermoordden drie jonge mensen! Hun lichamen werden koud recht voor onze ogen!
Meneer de dokter! U leeft in Duitsland! Waar bent u eigenlijk? U bent niet hier om te zien hoe ze op de mensen inslaan! U heeft nooit gezien hoe ze met een mes een kind de vingers afsneden die in de goot terecht kwamen! Bloed gutste uit zijn hand waar ik bijstond! En u verwacht van mij dat ik toekijk? Verwacht je dat ik wegloop?

Voor degenen die me vragen of ik het ben, ja dit is de stem van Kordieh Banoo … en ik zal mijn stem verheffen tot dit vreselijke regime ons met rust laat en is gevallen. Dit regime kan mij niet meer de mond snoeren. Meneer de Dokter, u die in Duitsland leeft, geef ons geen advies. Doe uw werk als arts, verdien geld voor je gezin. Maar wij zwemmen in het bloed hier. Wij zijn hier en zien de afgesneden vingers van een kind in de goot. Wij zijn getuigen van drie jongeren wiens lichamen werden verpletterd onder patrouillewagens. Ze reden ze over alsof ze zakken cement waren! Waar heeft u het over? Tegen wie heeft u het? Het is geen Nederland of Duitsland hier! Het is ook geen Los Angeles! Nee, dit is Teheran! De stad van bloed!

Vandaag is er een bus vol agenten van de veiligheidsdienst richting de universiteit gereden, en hebben de studenten aangevallen en sloegen hun hoofden in. Ze sloegen ongehoord. Ze sloegen met stenen en keien. Dit zijn de vuile Basiji bendes!
Wat denkt u waar u over praat? Vandaag zijn de studenten van de universiteit ernstig gewond geraakt. Ze sleepten hun lijken uit de universiteit! Als u op zoek bent naar Ashoura, religieuze dag van de martelaars was dat vandaag! De martelaren waren onze kinderen aan de universiteit. Nooit meer zullen we rustig blijven zitten terwijl ze ons in elkaar slaan. We laten ons niet meer op de kop zitten.
We blijven niet zitten om te zien hoe ze mensen als Sohrab en Neda begraven terwijl wij ons middageten voorbereiden en onze kinderen verbieden de straat op te gaan! Nee! Vanaf nu staan wij vooraan in de frontlijnen. Ja, we zullen worden geslagen maar we zullen ook terugslaan. Ja, vanaf nu slaan wij ook. Ik was een van degenen die op de dag van Ashoura voorin de demonstraties liep en de mensen toeriep : “Aanvallen! Loop niet weg! Waarom lopen jullie weg?”  Ik schreeuwde tegen hen! Waar loop je voor weg?

Ik was degene die stampte op een van de motorfietsen van de Speciale Troepen. En ik werd geslagen als gevolg. Ik ben trots op elke blauwe plek op mijn lichaam. Ik ben trots op mijn benen en armen die nu blauw zijn. Ik ben trots op mijn hese stembanden omdat de kreet van vrijheid uit mijn keel kwam! Vertel ons alstublieft niet om terug te trekken! Dat zullen wij nooit doen!
Vertellen ons niet stil te zijn! Dat zullen wij nooit zijn! Vertel ons niet om ze te slaan! Wij zullen ze slaan! We zullen een hel veroorzaken en ze verscheuren! Vanaf nu zullen we alles dat tot dit regime behoort aanvallen! Alles! Het is niet meer als vroeger! U, heren dokter of ingenieur, die genieten van jullie leven in Europa en de VS! We blijven hier steevast staan. Wij ondersteunen deze radio station en zullen niet meer zwijgen!
Vanaf nu zullen wij onze woede op dit regime uiten! … Vertel ons niet wat te doen of te laten: dat weten we zelf wel…

Leave a Reply

Categories

